My Blog

Tentang Awak&Kite…NurCinta Kami…

Masa

Setiap hari kami sekeluarga bangkit tido seawal pkul 6 pagi dan tido sekitar jam 9-10 malam. Namun, yang paling dasyat adalah ummi yang setiap hari bangun tido sekitar jam dua pagi mengepam susu badan untuk bekalan abang Afkaar dikala ummi pergi kerja setiap pagi….kredit to my lovely wife….pahalanya hanya Allah s.w.t yang boleh nilai, ketabahan menjadi seorang isteri, ummi dan tenaga pengajar kepada anak didik bangsa….

Sering kali apabila bangun tido pada pukul 6 pagi, saya selalu menyatakan kami bangun awal setiap hari. Dan apabila kami tido pukul 9 malam, saya juga sering menyatakan kami tidur awal setiap hari….

Hakikatnya, saya berfikir, ianya bukan begitu…..

Bangun pukul 6 pagi bukanlah boleh dikategorikan sebagai bangun awal. Sekiranya 6 pagi diistilahkan sebagai awal, masa bila pula dikategorikan sebagai bangun pada kadar masa yang sepatutnya, dan kadar masa bila dikategorikan sebagai lambat….Hakikatnya apabila berkumandang azan subuh, itulah kadar masa bangun yang sepatutnya dan ketika habisnya waktu subuh, itulah yang dikategorikan sebagai bangun lambat..

Selepas ini, saya mesti cuba membiasakan istilah awal itu merujuk kepada sekitar 1/3 malam yang terakhir bukan merujuk kepada pkul 6 pagi. Sekiranya tidak begitu, setiap hari saya pasti merasakan saya telah bangun awal dan tidak berjuang untuk bangun lebih awal dari waktu saya bangun sekarang…

Seingat saya, ketika saya mula2 bekerja di S…..S dulu, waktu mula bekerjanya adalah pada pukul 8 pagi. Kemudiannya ia ditukar kepada pukul 8.30 pagi kerana merasakan pukul 8 pagi adalah sangat awal menyebakan ramai pekerja tidak dapat hadir ke pejabat seawal itu. Kemudiannya beberapa tahun selepas itu, ianya ditukar kepada pukul 9 pagi dengan alasan yang sama. Saya lihat, masih ramai juga yang datang lewat ke pejabat setiap hari….mungkinkah selepas ini waktunya berubah kepada pukl 9.30 pagi….tunggu dan lihat jelah dan ianya tidak mustahil…

Saya berfikir, sekiranya seorang pekerja itu bangun pagi, melihat jam handset…ohhh…baru pkul 7.50 pagi…awal lagi ni punch pkl 9 pagi, sambung tidur. Pukul 7.50 dianggap sebagai masih awal, inikan pula pukul 6 pagi…lagilah awal….begitulah barat mengajar kita tentang masa…

Saya juga telah melalui perkara sama minggu lepas. Apabila celik mata melihat jam dinding telah pukul 6.30 pagi….aisey, lambat bangun pula hari ni, biasanya bangun pukul 6. Bergegas pergi mandi dan bersedia untuk solat. Biasanya apabila terjaga pukul 6 pagi, saya akan baring dahulu 5 minit, baru pergi mandi. Hari tersebut oleh kerana telah lambat bangun, terus boleh bangun pergi mandi. Apabila melihat jam kali kedua, rupanya saya telah tersilap, rupanya baru pukul 5.30 pagi. Bangun pukul 5.30 tanpa rasa mengantuk langsung kerana menyangka telah lambat bangun pukul 6.30, kalau tidak tersilap, pasti saya berjuang berhabis-habisan melawan mengantuk untuk bangun pada waktu tersebut….masa, masa dan masa, semuanya mainan minda diri sendiri….

Harapnya, satu hari nanti, wife akan menukar waktu di jam dinding mengubah pukul 3 pagi kepada pukul 6 pagi tanpa pengetahuan saya…bolehlh saya menyiapkan disertasi..hehhehe… Syaratnya adalah mesti tanpa pengetahuan saya…….

Walaubagaimanapun, saya sangat respect kepada wife yang boleh bangun setiap hari pukul 2.30 pagi walaupun esoknya dia bekerja…. Sangat respect….

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, kecuali mereka yang berpesan2 kepada kebenaran dan kesabaran” waAllahualam….

Single Post Navigation

Leave a Reply

