My Blog

Tentang Awak&Kite…NurCinta Kami…

Berjasa

Baru semalam saya memuji si kancil yang sangat bagus untuk kegunaan di bandar terutama pada waktu-waktu puncak, boleh menyelit-nyelit di dalam kesesakan lalu lintas. Alih-alih sebelah petangnya, si kancil ini meragam lagi. Kali ini, gear satu dan gear dua pula tidak boleh digunakan. Tengah-tengah sesak tiada duit sekarang, boleh pula dia buat hal. Namun, tidak boleh salahkan si kancil ini memandangkan usianya pun sudah melebihi 10 tahun, sekiranya ia “minta duit” pun, terpaksa jugalah dilayankan.

Begitu juga dengan diri manusia, bila mana usia semakin meningkat, maka sedikit demi sedikit, keupayaan juga semakin menurun sama ada dari sudut fizikal mahupun pemikiran. Saya sering mengingatkan diri, ketika usia bolehlah dikatakan masih “muda” ini, cubalah untuk membuat jasa sebanyak yang mungkin, apabila datang seseorang mahupun saudara meminta bantuan, cubalah untuk memberi pertolongan. Mudah-mudahan, seperti si kancil, walaupun ianya semakin uzur, tetapi saya tidak sampai hati untuk menjualnya kerana ia terlalu banyak berjasa kepada keluarga kami, begitu juga dengan diri sendiri, suatu hari nanti bila mana kita sudah uzur kita akan terus disayangi kerana jasa-jasa kita semasa muda.

Walaubagaimanapun, itu bukanlah matlamat kehidupan kita yang sebenar. Matlamat kita tentulah untuk sentiasa mendapat keredhaan Allah s.w.t, Pencipta yang sentiasa berada di samping kita sejak dari kita kecil sehinggalah ke saat ini. Semoga segalanya dipermudahkan. Amin.

Single Post Navigation

Leave a comment