My Blog

Tentang Awak&Kite…NurCinta Kami…

Masa bersama anak-anak

Pada sebelah pagi, saya sibuk mengemas kereta yang dipenuhi dengan mainan anak-anak dan juga helaian-helaian tisu yang di”sepah”kan mereka. Belum pun sampai 24 jam, di sebelah petang, kereta telah dipenuhi semula dengan mainan-mainan mereka. Alahai, ini belum lagi menggunakan kereta yang bersaiz besar, mungkin keadaannya akan serupa juga sebegitu. Ada masa, saya berfikir, bilalah anak-anak ini akan membesar kerana rasa macam sudah tidak cukup tenaga untuk mengawal mereka, terutamanya si Afkaar yang tidak reti duduk diam bermain macam-macam yang adakala boleh mengancam keselamatannya. Berdiri di atas kerusi sambil mengoyangkan badan, meloncat-loncat di atas sofa, menarik-narik wayar unifi dan yang paling saya risau ialah dia cuba memasukkan jari ke dalam kipas yang sedang berpusing. Bukannya tidak pernah dimarah atau dipukul tangannya, tetapi semua itu tetap tidak diendahkan. Minit yang pertama tangannya dipukul, lima minit kemudiannya, dia kembali melakukan. Dan saya juga rasa macam sudah tidak cukup kesabaran daripada tidak memarahi anak-anak ketika mana mereka sentiasa melakukan perkara yang bukan-bukan terutamanya Khadiijah Wafi dan Aaminah. Bermain bersama sekejap kemudiannya bergaduh. Dilarang meloncat-loncat di atas sofa sebentar, kemudiannya mereka melakukan perkara bukan-bukan yang lain pula..

Namun, hakikatnya kita perlu sedar bahawa masa kita dengan anak-anak adalah sangat singkat. Dan masa tersebut akan menjadi lebih singkat beriringan dengan perkembangan kehidupan mereka. Apabila anak mencecah umur 4/5/6 tahun, mereka sudah mula belajar secara formal di peringkat sekolah, dan masa kita bersama mereka adalah disekitar 10 jam sahaja setiap hari apabila ditolak dengan waktu sekolah dan tidur. Apabila kehidupan mereka semakin berkembang, mungkin ada di kalangan anak-anak yang sudah mula memasuki asrama diperingkat sekolah menengah dan masa tersebut akan menjadi lebih singkat, mungkin dalam satu tahun kita hanya ada musim cuti sekolah sahaja untuk bersama mereka. Begitu juga apabila anak-anak sudah mulai belajar di peringkat Universiti, masa tersebut hanya muncul ketika cuti semester sahaja. Apabila anak-anak sudah mencapai peringkat dewasa, maka dalam setahun masa untuk kita bersama mereka hanyalah pada hujung minggu sahaja kerana mereka sudah terikat dengan komitmen kerja dan keluarga sendiri. Dan kadang-kadang dalam setahun itu pun belum tentu setiap hujung minggu mereka akan pulang ke rumah atas faktor jarak dan kewangan. Antara rela dan terpaksa, sedikit demi sedikit, kita akan tetap melaluinya.

Pada ketika itulah, baru kita akan merindui keadaan rumah yang bersepah apabila rumah kita sentiasa kemas dan bersih sahaja. Pada ketika itu juga kita akan merindui baju anak-anak yang comot tatkala mereka datang kepada kita dalam keadaan pakaian yang segak bergaya apabila masing-masing sudah bekerjaya bagus. Kita juga akan merindui keadaan mereka yang tidak reti duduk diam berlari sekeliling rumah tatkala melihat mereka kaku di dalam gambar sambil menanti kepulangan mereka pada musim cuti.

Apabila fikir, fikir dan berfikir, tidak mengapalah biarlah mereka tidak cepat membesar walaupun ada ketikanya saya tidak dapat menahan amarah atas setiap perlakuannya mereka..:)

Malam tadi saya telah menghantar isteri dan anak-anak ke TBS menaiki bas untuk pulang bercuti di kampung. Ketika bas mulai bergerak, Aaminah sudah mula menangis teresak-esak kesedihan meninggalkan saya dan ia benar-benar meruntun jiwa. Ianya satu bentuk pemergian sementara dan akan bertemu semula pada minggu hadapan dan saya cuba membayangkan sekiranya ianya satu bentuk pemergian hakiki yang tidak akan kembali lagi, bagaimanakah kita akan menghadapinya…….

080220132906

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: