My Blog

Tentang Awak&Kite…NurCinta Kami…

Perubahan

Cuaca sekarang memang tidak menentu. Adakala waktu tengahari cuacanya sangat panas terik, alih-alih disebelah petang hujan lebat. Begitu jugalah sebaliknya. Itu semua kuasa Allah s.w.t dan sebagai manusia biasa, kita sememangnya tidak mampu untuk menjangka dan menilai setiap aturannya.

Ianya boleh juga dikaitkan dengan kehidupan manusia. Hari ini kita bertemu dengan seseorang yang sangat susah dari sudut kewangan, alih-alih tahun hadapan kita melihat kehidupannya sangat mudah, dikurniakan rezeki yang luas oleh Allah s.w.t. Hari ini kita bertemu dengan manusia yang sangat teruk agamanya, alih-alih secara tiba-tiba dia boleh berubah menjadi seorang muslim yang hebat keimannya. Benar, ianya satu aturan daripada Allah s.w.t. yang tidak boleh dijangka oleh manusia…

Dalam konteks ini, beberapa pengajaran yang boleh diambil…

Sekiranya waktu sekarang kita berada di dalam “zon selesa” dari segi kewangan, cubalah untuk membantu apabila bantuan kita diperlukan oleh insan-insan lain dan jangan cuba untuk merasa tidak-tidak terhadap mereka kerana mana tahu satu hari nanti kita pun akan mengalami masalah kewangan yang menyebabkan kita terpaksa meminta daripada manusia lain dan apa perasaan kita ketika sekiranya permintaan kita dipandang sebelah mata oleh mereka.

Iye, sememangnya kita rasa mustahil untuk kita hidup susah pada hari-hari mendatang berdasarkan apa yang kita rancang pada hari ini. Tetapi perancangan kita tidak sehebat Allah s.w.t.

Untuk mereka yang sekarang berada di dalam kesusahan, cubalah untuk bersabar dan berusaha. Nilai rezeki itu bukan diukur dengan wang ringgit semata-mata. Mempunyai duit yang banyak tetapi di dalam masa yang sama asyik risau memikirkan wang tersebut akan habis setiap hari lebih rendah nilainya berbanding dengan seseorang yang tidak mempunyai duit yang banyak tetapi rezekinya tidak putus-putus setiap hari. Hari ini dibelanjakan kepada orang lain, alih-alih keesokan harinya ada lagi rezeki lain timbul yang datangnya adakala tiada di dalam perancangan kehidupan.

Kita merancang, Allah s.w.t juga merancang dan sebaik-baik perancang adalah Allah s.w.t. Teringat kata-kata daripada Tuan Guru hj. Hadi Awang yang lebih kurang berbunyi, kita semua ada dosa, yang maksum hanya para Rasul sahaja, saya pun ada dosa, tetapi yang paling penting adalah pengakhiran kita.

Pengakhiran kita yang menentukan kita dimana nanti…..

Ya Allah, jadikanlah pengakhiran kami sekeluarga sebagai satu pengakhiran yang baik dan janganlah jadikan akhir kami sebagai pengakhiran yang tidak baik..Amin…

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: